Wat eet jij vandaag?


Er zijn weinig dingen die zo universeel zijn als eten. Iedereen heeft voeding nodig om de dag door te komen. Je kunt de ene dag wel wat minder eten dan de andere dag, maar je zult iedere dag moeten eten om de dag fatsoenlijk door te komen! Het is daarom ook erg belangrijk om bewust om te gaan met wat je eet en wanneer je eet. Door op de juiste momenten het juiste te eten geef je jezelf energie om na het eetmoment weer de beste versie van jezelf te zijn. In deze blog geven we je enkele tips met betrekking tot jouw dagelijkse voeding.

Ontbijt

Het ontbijt is een eetmoment dat door velen helaas nog steeds wordt overgeslagen. Dit is echter een van de belangrijkste eetmomenten van de dag. Door de dag te beginnen met een goed ontbijt kan je lichaam de eerste uren op de dag op dit voedsel leven. De stofwisseling komt zo gedurende de dag op gang en zorgt ervoor dat je je ook in de ochtend topfit voelt. Met welke basisproducten je ontbijt is volledig aan jou, als je maar ontbijt! Als het om ontbijt gaat, dan raden we je echter aan om niet te veel te ontbijten. Wanneer er teveel voedsel geconsumeerd heeft kan dit een ‘verslomend’ effect hebben. Je lichaam zal moeite hebben met het afbreken van de grote hoeveelheid voeding en hierdoor zal je de dag geremd beginnen.

Lunch

De lunch wordt vaak geconsumeerd in de pauze van de werkdag. De lunch zorgt ervoor dat je tussen de werkzaamheden even tot rust kunt komen. Naast het ontspannende effect van de lunch, zorgt de lunch ook voor een goed verloop van het tweede deel van jouw werkdag. Het leuke van de lunch is dat je eigenlijk alles kunt eten tijdens je lunch. Zo kun je lunchen met brood, yoghurt of een salade, maar kun je als lunch ook kiezen voor een stevigere maaltijd als een spaghetti of een heerlijk roti. Als je niet zo veel hebt ontbeten, dan raden we je aan te kiezen voor een stevige lunch. Zo compenseer je weer een beetje voor het tekort aan voedingsstoffen uit de ochtend.

Diner

Het diner is eigenlijk een vreemde maaltijd als je hem afzet tegen het ontbijt en de lunch. Het diner zorgt over het algemeen namelijk voor de meeste voedingsstoffen, terwijl je deze aan het eind van de dag het minst nodig hebt. Na het avondeten staan namelijk over het algemeen minder activiteiten gepland dan na het ontbijt of na de lunch. Doordat het diner wel de grootste maaltijd van de dag is, is deze wat betreft de voeding wel ontzettend belangrijk. Het is dan ook erg belangrijk om zo gezond en voedingsstofrijk mogelijk te dineren. Zo krijg je tijdens het avondeten de voedingsstoffen binnen waarvan je er overdag waarschijnlijk te weinig hebt binnen gekregen. Als je jezelf dus de vraag stelt: “Wat eten we vandaag?”; dan volgt hier eigenlijk een andere vraag op, namelijk: “Wat heb ik nog niet gegeten vandaag?”. Als je het geconsumeerde voedsel door de dag heen analyseert en tot de conclusie komt dat je bijvoorbeeld nog geen melk hebt binnengekregen, dan kun je dit verwerken in je diner! 

+ There are no comments

Add yours